Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Suami Unboxing Isteri

 


1. Telah menjadi trend terkini di media sosial, pasangan pengantin baru menjalankan upacara “unboxing isteri”. Akhbar Kosmo melaporkan: “Video yang dimuat naik itu memaparkan pengantin lelaki akan membantu membukakan tudung pengantin perempuan dengan menanggalkan setiap aksesori yang terdapat pada bahagian kepala pengantin terlebih dahulu.”

Link berita: Kosmo.com

2. Trend ini adalah perbuatan yang bertentangan dengan prinsip Islam secara asasnya. Rasulullah memerintahkan para suami agar memelihara kehormatan dan penampilan para isteri, sekalipun di hadapan seorang lelaki yang buta.

3. Perhatikan bagaimana Rasulullah memerintahkan isteri Baginda agar memakai hijab sekalipun di hadapan seorang yang buta. Saranan ini diucapkan kepada Saidatina Ummu Salamah dan Saidatina Maimunah apabila datang seorang buta ke rumah Baginda. Kata Rasulullah:

احْتَجِبَا مِنْهُ، فَقُلْنا: يَا رَسُولَ اللهِ أَلَيْسَ هُوَ أَعْمَى لاَ يُبْصِرُنَا وَلاَ يَعْرِفُنَا؟ فَقَالَ رَسُولُ اللهِ: أَفَعَمْيَاوَانِ أَنْتُمَا أَلَسْتُمَا تُبْصِرَانِهِ

“Hendaklah kamu berdua memakai hijab.” Lalu isteri Baginda berkata: “Bukankah dia seorang yang buta wahai Rasulullah? Dan dia tidak boleh melihat kami.” Lalu Rasulullah menjelaskan: Bukankah kamu berdua boleh melihat dia? (HR. Abu Dawud no. 4112, At Tirmidzi no. 2778)

4. Apa yang lebih membimbangkan sekiranya video seperti ini menjadi tontonan kepada anak-anak muda yang masih bersekolah sehingga mereka pun ikut-ikutan mempraktikan trend seperti ini yang berpotensi menjadi budaya di kalangan mereka.

5. Atau perbuatan tersebut diikuti pula oleh pasangan suami isteri lain yang turut mempertontonkan aksi mesra mereka di khalayak ramai. Tentunya, kita semua  tidak ingin menjadi pencetus kemungkaran.

Sabda Rasulullah shollallahu 'alaihi wa sallam:

وَمَن سَنَّ في الإسْلَامِ سُنَّةً سَيِّئَةً، كانَ عليه وِزْرُهَا وَوِزْرُ مَن عَمِلَ بهَا مِن بَعْدِهِ

“Dan barangsiapa yang melakukan perbuatan buruk di dalam Islam, sehingga diikuti oleh orang lain, maka dia mendapatkan dosa dan menanggung dosa mereka yang melakukan perbuatan tersebut.” (HR Muslim)

7. Malah, istilah "unboxing" ini juga tidak layak untuk digunakan pada isteri, yang dimana mereka itu bukanlah material atau layaknya suatu barang. Nasihat ini hanyalah berpandukan kepada al-Quran dan Sunnah Rasulullah demi kebaikan sesama muslim.

Ingatlah, Istrimu bukanlah untuk konsumsi Publik.

Semoga Allah membimbing kita.

Dr. Ahmad Sanusi Azmi

Posting Komentar untuk "Suami Unboxing Isteri"